Over ons

'Harmonie Stad Grave' is de naam van onze vereniging. Binnen de gemeenschap van Grave zijn wij van oudsher een actieve vereniging. Met recht “van oudsher”, want al in januari 1845 bestond een ‘Harmonie van Grave’. In 1902 werd de ‘Harmonievereniging van Grave’ opgericht. In de volksmond noemde men de verenigingen de “oude”en de “nieuwe” harmonie.

In 1945 ontstond uit beide gezelschappen de huidige vereniging ‘Harmonie Stad Grave’. In 1965 werd, als onderdeel van onze Harmonie, een Slagwerkgroep opgericht.

De Slagwerkgroep is inmiddels uitgegroeid tot een volledige slagwerkgroep. Op diverse concoursen hebben zij inmiddels laten horen tot wat voor prestaties zij in staat zijn. Door de groeiend aantal leerlingen heeft onze Slagwerkgroep ook een Studieorkest.

De Slagwerkgroep staat onder leiding van Ben van Kuppeveld uit Langenboom en de huidige directie van de harmonie is in handen van dirigent Joost van Wichen.

Uit de vereniging zijn onder meer geboren en nog steeds nauw verbonden met ‘Harmonie Stad Grave’ het ‘Graafs Muziek Kapelleke’, een orkest dat treedt ’s nachts op bij het inluiden van het nieuwe jaar en tijdens de doortocht van de Nijmeegse vierdaagse, de “Mertbloazers”, een van origine carnavalsorkest dat is uitgegroeid tot een all-round amusementsorkest en het seniorenorkest de “Havenmuzikanten”.

Natuurlijk is bovenstaande informatie niet voldoende om onze vereniging echt te leren kennen. Dat doet u pas door kennis te nemen van onze prestaties, bijvoorbeeld op concerten die door ons regelmatig op diverse plaatsen in de gemeente worden gegeven. Maar ook onze medewerking aan festiviteiten van uiteenlopende aard kan voldoende zijn om supporter te worden van Uw Harmonie en Slagwerkgroep. Heeft u er wel eens over nagedacht wat het zou betekenen, Grave zonder ‘Harmonie Stad Grave’?